Sistemul imunitar

Sistemul imun este unul dintre cele mai complexe sisteme ale organismului uman. Rolul său este esențial pentru buna funcționare a organismului și anume îl protejează împotriva microorganismelor.

Astfel, multiple tipuri de celule și molecule interacționează pentru a elimina agenții patogeni și celulele canceroase.

Deși este studiat intens, medicina din ziua de astăzi nu a reușit să descopere o rețetă perfectă pentru a eficientiza sistemul imun, însă există cu siguranță moduri prin care putem să întărim și să ajutam acest sistem:

1. Prioritizează somnul, relaxarea și elimină pe cât posibil stresul.

Este cunoscut faptul că stresul este un factor important care poate afecta buna funcționare a sistemului imun. Hormonul de stres, cortizolul, îngreunează funcționarea sistemului imun, motiv pentru care este foarte important să menținem nivelul acestui hormon în limite normale. Modalitățile prin care poți face acest lucru sunt:

  • asigurarea unui somn de calitate și suficient, minimum 7-8 ore pe noapte;
  • eliminarea stresului din viața de zi cu zi (factori stresori de la locul de muncă sau de acasă ce pot fi eliminați)
  • odihna și relxarea. În acest caz metode care ajută sunt plimbările în aer liber, timpul petrecut alături de cei dragi, cititul, dansul, meditația și activitatea fizică regulată.

2. Alimentează-te corect. Include în meniul zilnic fructe și legume.

Alimentația corectă este esențială pentru sistemul imunitar, deoarece este sursa principală de combustibil și nutrienți pentru organism.

Asigură-te că ai o alimentație echilibrată și diversificată care include:

  • fructe și legume (conțin antioxidanți, vitamine și minerale esențiale pentru sistemul imun); în cazul în care nu poți atinge necesarul de fructe și legume din dietă, este necesar să iei un supliment cu vitamine și minerale, însă ține minte că sursele naturale sunt întotdeauna mai eficiente decât pastilele, deoarece organismul le absoarbe și le folosește mai ușor
  • proteine de calitate (sunt esențiale pentru construcția de noi celule)
  • acizi grași nesaturați (sunt necesari sintezei și funcționării membranelor celulare și sintezei de hormoni în organism)

3. Nu fuma, limitează consumul de alcool

Fumatul alterează bariera de protecție de la nivelul cavității bucale și pulmonare și de asemenea, generează radicali liberi și toxine care alterează structurile sistemului imun. Deasemenea, alcoolul generează radicali liberi și, în timp, afectează ficatul, unul dintre cele mai importante organe din corp.

4. Fă mișcare

Activitatea fizică regulată susține imunitatea prin creșterea fluxului sangvin și limfatic, vehiculul celulelor imune către toate celelalte țesuturi ale organismului. Deasemenea, activitatea fizică ajută la eliminarea stresului și prevenirea bolilor cardiovasculare, dar și a cancerului.

5. Hidratează-te corespunzător 

Hidratarea este esențială pentru toate sistemele și organele corpului. Sistemul imun, care include vase limfatice și ganglioni limfatici, beneficiază din plin de o hidratare corectă, deoarece limfa este compusă în mare parte din apa.

Pentru o hidratare optimă, alege să bei apă, ceaiuri de plante, supe și evita băuturile bogate în zahăr, cafeaua, ceaiul negru și alcoolul.

6. Păstrează măsurile de igienă pentru a evita contaminarea cu microorganisme

Cea mai importantă măsură de prevenție a tuturor infecțiilor este spălarea riguroasă a mâinilor, cu apă călduță și săpun pentru 20 de secunde.

Bonus: Suplimentează inteligentcele mai utile suplimente care susțin imunitatea sunt Vitaminele C, D și A, Zincul, Seleniul, Echinaceea și  Propolisul.

Între timp, am pregătit pentru voi câteva uleiuri esențiale pentru imunitate, gata de pus în coș. Click aici.

Text redactat de Dr. Nuțu Giselle, Medic Rezident Gastroenterolog si Medic Nutriționist